Co drugi Polak jest raczej zadowolony ze swojej pracy, ale prawie 30 proc. wyraża ogromne niezadowolenie z miejsca, w którym jest zatrudniony – wynika z najnowszego Monitora Rynku Pracy. Jakie są najczęstsze powody, dla których pracownicy zmieniają miejsce zatrudnienia? To przede wszystkim chęć zdobycia wyższego wynagrodzenia, rozwoju zawodowego, niezadowolenie z poprzedniego pracodawcy, a także brak benefitów i lepsze dodatki u innego pracodawcy. Ten ostatni punkt powinien być wyraźnym sygnałem dla pracodawców, co zrobić, by utrzymać pracownika w swojej firmie.
Niskie bezrobocie na poziomie niecałych 5 proc. powoduje, iż nadal mamy w Polsce do czynienia z rynkiem pracownika. Obserwujemy także dużą rotację – szczególnie wśród młodego pokolenia. W ciągu ostatnich 6 miesięcy pracę zmieniło 26 proc. kasjerów i sprzedawców, 24 proc. kierowców, co piąty pracownik biura i robotnik niekwalifikowany, 17 proc. specjalistów z wykształceniem wyższym, a także 15 proc. inżynierów. Znacznie rzadziej zatrudnienie zmieniają brygadziści – tylko 6 proc. w ciągu ostatniego półrocza zdecydowało się na taki krok. Jakie wnioski płyną w tych badań? Pracodawcy powinni szukać sposobów na zatrzymanie pracowników w firmie.
Kto jest najbardziej zadowolony?
Do najbardziej zadowolonej grupy zalicza się top managmement – aż 92 proc. osób zatrudnionych na wysokich stanowiskach zarządzających nie chce zmieniać pracy. Wśród grup wyrażających dużą satysfakcję są także kierownicy średniego szczebla (80 proc.) i kierownicy (76 proc.). Co – zdaniem eksperta – wpływa na zadowolenie pracowników?
– W świecie, który daje nam tak wiele możliwości wynagrodzenie nie jest kluczowe. Wiele osób spędza w pracy nawet kilkanaście godzin godzinnie. Istotna jest zatem satysfakcja z wykonywanego zawodu, a także z pracy u danego pracodawcy. Firma powinna podejmować wszelkie działania mające na celu budowanie swojego wizerunku. Pracownicy powinni widzieć dobre środowisko pracy i możliwości rozwoju. Niezbędna jest długoterminowa strategia, w której firma step by step będzie budować wizerunek pożądanego pracodawcy – mówi Anna Goławska z Commplace.
Jakie kroki powinni podejmować pracodawcy, by utrzymać zatrudnienie i zmniejszyć rotację wśród pracowników? Kluczowe są benefity pozapłacowe.
Co jest na topie?
67 proc. pracodawców postawiło na szkolenia dla swoich pracowników. Wybierali oni zarówno kursy językowe, jak i kursy z umiejętności miękkich. Liczne badania pokazują, że podczas pandemii nieco zatraciliśmy umiejętność pracy z drugim człowiekiem. Wyrobienie w zespole umiejętności miękkich zwiększa jego efektywność i pozwala niwelować konflikty.
Co gorsza, jedynie 54 proc. pracodawców kiedykolwiek zapytało o potrzeby rozwojowe swoich pracowników. Te wyniki są do poprawy.
– Kapitał ludzki jest najważniejszy w firmie. Bez odpowiednio wyszkolonych i lojalnych pracowników żadne przedsiębiorstwo nie odniosłoby sukcesu. Polscy pracodawcy coraz częściej sięgają po narzędzia, która umożliwiają im poznanie oczekiwań osób zatrudnionych. W tym obszarze mamy jeszcze wiele do zrobienia. Brak możliwość realizowania swoich zawodowych ambicji przekłada się na rotację wśród pracowników. Zatem kluczem do zrozumienia potrzeb jest realizowanie komunikacji wewnętrznej – mówi ekspert z Commplace.
A jakie benefity są najczęściej oferowane przez polskich pracodawców? To przede wszystkim prywatna opieka medyczna, ubezpieczenie na życie, samochód służbowy, bony towarowe czy szkolenia. Te są często organizowane podczas wyjazdów firmowych, co stanowi rozszerzony benefit. Zdaniem eksperta, imprezy integracyjne powinny być organizowane przynajmniej dwa razy do roku. To jeden z niezwykle skutecznych sposobów na budowanie wizerunku przyjaznego pracodawcy i scalenie zespołu.
Nie ma wątpliwości, że czytanie wpływa w znaczącym stopniu na nasz umysł. Choć statystyki nie są pozytywne i pokazują, że coraz więcej osób zamiast papierowej lektury wybiera Internet jako podstawowe źródło informacji, bez wątpienia to właśnie czytanie książek pogłębia zasób słownictwa, uczy ortografii, interpunkcji, pozwala na dogłębne poznanie problemu, poszerza wiedzę. Czasami wystarczy kilka minut dziennie, by w ciągu roku przeczytać wiele wartościowych książek.
Czytanie wzbogaca słownictwo, co znacznie pomaga w opisywaniu swoich uczuć i myśli. Ludziom często umyka jakiś wyraz lub chcą coś powiedzieć, ale nie potrafią ubrać tego w słowa. Na szczęście można nad tym pracować, a czytanie jest najlepszym ćwiczeniem. Warto czytać książki zarówno podczas nauki czytania, jak i wtedy, kiedy ta umiejętność została opanowana do perfekcji. Poza tym dobrze jest zwrócić uwagę na dzieła wybitnych, polskich i zagranicznych pisarzy, którzy są prawdziwymi mistrzami we władaniu języka.
Czytanie książek to także doskonała stymulacja dla mózgu. Czytając, tworzymy w głowie obrazy, łączymy nową wiedzę z tym, co już jest nam znane. Podczas czytania lektury, neurony są nieustannie zmuszane do wysiłku, co przekłada się na lepszą pamięć.
Dlaczego warto czytać książki? Czytanie działa uspokajająco. Jeżeli wybierzesz książkę, która naprawdę Cię interesuje, stres dnia codziennego odejdzie w zapomnienie. Książki biznesowe czy poradniki warto czytać rano. Natomiast wieczorem, przed snem wybieraj powieści — ułatwi Ci to zasypianie.
Ludzie, którzy czytają, są mądrzejsi. Nie bez powodu mówi się o kimś, kto posiada wartościową wiedzę, że jest „oczytany”. Książki pozwalają na poprawę wielu aspektów swojego życia — od biznesu, poprzez relacje z innymi, po psychologię. Warto czytać książki, ponieważ to właśnie lektura sprawia, że człowiek poszerza swoje horyzonty i staje się jeszcze bardziej inteligentny.
Książki potrafią zainspirować. Czasami znajdujemy się w takim punkcie swojego życia, że nie wiemy, w którą stronę warto pójść. Dlaczego warto czytać książki? W lekturze może zainspirować wszystko — postawa głównego bohatera, odwiedzane miejsca, podejmowane decyzje, aktywności.
Czytanie książek rozwija wrażliwość na sztukę i na innych ludzi. Ludzie, którzy czytają, 3 razy częściej odwiedzają muzea, a 2 razy częściej sami malują, piszą lub fotografują. Dzięki książkom rozwija się także empatia. Angażujemy się w fikcję literacką i potrafimy postawić się na miejscu drugiego człowieka, a także go zrozumieć.
Książki wpływają także na większe zdolności analityczne. Osoby, które czytają kryminały, wymagające rozwiązywania zagadek, analizowania faktów, stawiania tez, rozwijają w sobie zdolność krytycznego i analitycznego myślenia. W tym przypadku szczególnie polecamy klasyki polskich kryminałów. Pamiętaj, że warto czytać książki już od najmłodszych lat, aby zauważyć pozytywny wpływ czytania w dorosłym życiu.
Częstsze sięganie po lekturę to także rozwijanie własnego stylu. Warto wybierać książki uznanych pisarzy, dzięki którym nauczymy się poprawności gramatycznej oraz ortograficznej. To jedna z najważniejszej korzyści, wynikającej z czytania książek, którą z pewnością doceni każdy dorosły, który już jako dziecko namiętnie czytał książki.
Dzięki czytaniu możemy postawić się w różnych sytuacjach i wyobrażać sobie, co zrobilibyśmy na miejscu bohatera. Otwieramy się tym samym na nowe doświadczenia czy wyzwania, rozszerzamy horyzonty, kształtując własną osobowość. Ponadto dziecko, czytające mądre powieści przygodowe może nauczyć się pozytywnych zachowań, które w dorosłym życiu mogą nie raz uratować człowieka z opresji.
Według badań przeprowadzonych przez amerykańską agencję wspierającą sztukę — NEA — ludzie, którzy regularnie czytają, znacznie bardziej angażują się obywatelsko oraz kulturowo. Co więcej, czytelnicy mają większą swobodę i łatwość wypowiedzi
Od czasów, kiedy życie poczęło się wielce różniczkować, czytanie książek nie wystarcza. Książki podają czystą wiedzę z najrozmaitszych dziedzin, wiedzę nieraz kryształowo czystą, ale oderwaną od życia. Książki karmią również poezją, w niej opisy czynów bohaterskich uszlachetniają serca, ale mało informują o szarej rzeczywistości życia. Do działania potrzebna jest znajomość chwili bieżącej, orientacja, pulsy życia w miejscowych warunkach. Na każdym stanowisku można przyłożyć i swoją cegiełkę, można wpływać na całość, byle znać swe obowiązki względem społeczeństwa i chcieć im służyć. Tym pośrednikiem między wiedzą a życiem, między ideałem a rzeczywistością, jest publicystyka. Jest ona historją teraźniejszości, oświetlającą zagadnienia, które czekają dopiero na rozwiązanie. Jest ogniwem, która łączy prawdę wiedzy z zagadnieniami chwili bieżącej. Jest literaturą, która tyczy się potrzeb życia w danym czasie i danym miejscu. Ona komunikuje ostatnie wyniki z różnych dziedzin wiedzy czystej w zastosowaniu do bieżących potrzeb ludzkich. Ona czyni człowieka wrażliwym na niedolę swego społeczeństwa i zapala do żywota czynnego na jego korzyść. Ona, komunikując, co się dzieje na świecie całym, chroni nas od zaściankowości. Ona, zaznajamiając nas z biegiem myśli wszechświatowej, wywołuje w umysłach naszych szereg zagadnień. Ona uwalnia nas od potrzeby czytania wszystkich książek, których corocznie ukazuje się na świecie po kilkaset tysięcy, a których przeczytać na rok gruntownie nie można po nad kilkanaście. To są strony dodatnie prasy periodycznej.
Ale ma publicystyka i niejedną stronę ujemną. Wiadomości, dostarczane przez wiele dzienników, są dorywcze i powierzchowne: ani rozszerzają, ani pogłębiają wiedzy. Wiele nowinek, opisywanych drobiazgowo, niema żadnego ogólniejszego znaczenia, nie służy żadnemu rozumnemu celowi. Wiele sensacyjnych zajść i wypadków, zostawiających jedynie czczość w głowie i pustkę w sercu. W pogoni za kalejdoskopowym potokiem plotek wiele balastu, który ze szkodą obciąża umysł Dużo zabawy i płytkiego śmiechu, co w rezultacie szerzy bezmyślność, przytępia zmysł artystyczny. Nie jeden organ redagowany jest tendencyjnie, będąc na służbie tej lub innej partji. Nieraz nowość pomieszana z postępem bez oświetlenia krytycznego jądra rzeczy. I jedno pismo stara się prześcignąć drugie w pomysłach, licząc na gorsze instynkty. I wielu staje się igraszką okoliczności, bo są prowadzeni na pasku danego dziennika. Bo wielu ślepo hołduje zasadzie: nie różnić się od innych — i bezkrytycznie prenumeruje to, co ich znajomi i krewni. I tworzy się specjalny typ nałogowych czytelników pism periodycznych, co nie uznają jednocześnie lektury książek. Jest to pewnego rodzaju osłona dla duchowego lenistwa. Traci na tym wykształcenie gruntowne i myśl samodzielna. To też wielu uczonych powstaje na dziennikarstwo — śród nich ostro wystąpił w ostatnich czasach przeciw prasie perjodycznej F. Brunetiere, członek Akademji paryskiej.
Trzeba przede wszystkiem rozróżniać wartość miesięczników i tygodników, a pism codziennych. Pierwsze, a w części drugie, są streszczeniem i kwintensencją tego, co zawierają pisma codzienne. Lektura ich nie da wprawdzie technicznego posiadania poszczególnych gałęzi umiejętności, ale da ogólną znajomość podstaw. Te, które nie służą sprawom specjalnym, dają możność w dłuższym okresie czasu przebieg w ogólnych zarysach cały cykl wiedzy. Natomiast prasa codzienna służyć może głównie gromadzeniu materjałów do tych kwintensencji. I tu należy rozróżniać prasę prowincjonalną, a prasę stołeczną. Pierwsza zlicza miejscowe siły społeczne, wydobywa je i zbiera, zapala ogniska miejscowej twórczości. Bada i stara się kierować życiem prowincji, które wszędzie posiada swoje odrębne właściwości. Druga winna być przewodnikiem i siewcą dążeń kulturalnych wszerz i wzdłuż całego kraju. Winna być rzeką wód czystych, do której zbiegałyby się wszystkie strumyki, osadziwszy po drodze naleciałości niepotrzebne.
Trzeba umieć czytać dzienniki, jak i książki. Trzeba sobie wprzód zadać trud poznania każdego pisma. Trzeba się zapoznać, co w każdym z nich godnego jest czytania, nie usypiając swojego krytycyzmu łudzącemi nagłówkami pism i różnych rubryk, które często zapowiadają co innego, niż się drukuje. Trzeba czytać krytycznie, w żadnej sprawie nie spuszczając z oczu argumentów ani pro, ani contra. Trzeba czytać pisma, służące różnym poglądom, aby mieć oświetlenie z obu stron, aby módz wyrobić sobie własny sąd — samodzielny a objektywny. Trzeba koncentrować lekturę nie na tanich czasopismach codziennych o brukowych wiadomościach, lecz na poważnych wydawnictwach perjodycznych, które opierają działalność publicystyczną na znajomości dziejów i praw niemi rządzących. Należy ciążyć ku tym wydawnictwom perjodycznym, które chcą stać wyżej ponad prywatę i partykularyzmy — których celem jest nie interes materialny jednostek, lecz służba publiczna.